Assalamualaikum
Alhamdulilah sudah sampai ke Shah Alam, pukul 2 pagi tadi sampai di LCCT dan terus balik ke rumah. Ya Allah badan ini terlalu penat dan perlukan rehat serta pergi urut. Tapi secara jujurnya acik sangat berpuas hati dengan program ini dan acik juga salah seorang komuniti yang laksanakan program ini. Alhamdulilah 3 jambatan siap di bina, untuk tentang jambatan akan di entri yang berikutnya. Program Eksplorasi Rantaian Kasih (ERAT) 2.0 sekali lagi dapat liput luas dari pihak media mahupun dari pihak Air Asia, mereka siap bagi satu slot untuk kami meraihkan kejayaan Program Erat 2.0 Broadbridge ini.
Ahh jangan terkejut untuk gambar di atas ini, pertama kali juga acik pegang sagu atau ulat mulong itu. Memang geli kerana badannya yang gebu itu gerak ke sana ke mari. Pada hari pertama kami sampai di sana kami di tunjukkan oleh penduduk kampung tentang ulat itu, cara untuk makan dan masakannya.Gambar di atas ini hanyalah gimik saja, jangan terkejut pula ye.
Menurut orang kampung, rasa ulat tersebut seperti kacang tanah yang telah di rebus, mempunyai lemak dan agak berkeju.Untuk pengetahuan penduduk kampung Papaga , Papar ini kebanyakan adalah kristian jadi mereka boleh makan .
Bagaimana pula kita orang islam ?
Dalam mazhab Syafi`i yang diamalkan kita zaman berzaman di rantau
sebelah sini, segala macam ulat dihukumkan haram memakannya. Yang
diistisna` (dikecualikan) hanyalah ulat yang terwujud dalam cuka atau
buah-buahan yang sukar hendak dibezakan apa lagi untuk dibuang, yang
dimakan bersama-sama cuka atau buah-buahan tersebut (yakni lebih tepat
diistilahkan sebagai "termakan bersama-sama iaitu yang dimakan adalah
buah sedangkan ulatnya ikut termakan sekali". Jadi menjadi satu syarat
yang ianya dimakan bersama - sama buah tersebut kerana sukar hendak
dibezakan dan dibuang. Jika ulat-ulat tersebut boleh dipisahkan dari
buah-buahan, maka tetaplah hukumnya haram dimakan. Perkara ini
dibincangkan dalam kitab-kitab fiqh mu'tabar dalam mazhab seperti "Minhajuth Tholibin" halaman 130 dan 132 serta syarahnya pada "Tuhfatul Muhtaj" juzuk 9 halaman 369 dan 445.
Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari, ulama besar pengarang kitab "Sabilal Muhtadin" dengan jelas pada juzuk 1 halaman 38 menyatakan sebagai berikut:-
Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari, ulama besar pengarang kitab "Sabilal Muhtadin" dengan jelas pada juzuk 1 halaman 38 menyatakan sebagai berikut:-
... Bahawasanya telah dinashkan oleh ulama atas bahawasanya tiap-tiap ulat, dan jika ada ia suci pada ketika hidupnya sekalipun, HARAM memakan dia.
Ulama-ulama
Sarawak termasuklah almarhum Shohibus Samahah Datuk Haji `Abdul Qadir
Hasan, turut tidak ketinggalan mengeluarkan fatwa mengenai haramnya
memakan ulat mulong ini. Malangnya ada sebilangan kecil masyarakat Islam
yang masih tidak mendengar beduk( mendengar kata) mengenai haramnya makan ulat mulong
menurut mazhab Syafi`i.
Para Fuqaha memberikan kaedah untuk menilai makanan yang diharamkan untuk dimakan oleh kaum Muslimin. Kaedah ini dikeluarkan daripada firman Allah dan sunah baginda Nabi ;
1) Makanan memberi mudarat kepada tubuh.
2) Memberi mudarat kepada akal.
3) Sesuatu yang jijik pada pertimbangan mereka yang sihat emosinya.
Berkata Ibn Qudamah: “Apa yang dikata elok oleh Arab maka ianya halal kerana firman Allah[68];
ÙˆَÙŠُØِÙ„ُّ Ù„َÙ‡ُÙ…ُ الطَّÙŠِّبَاتِ
Maksudnya: dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik
Iaitu apa yang dianggap baik dan elok oleh mereka selain daripada yang telah dihalalkan. Juga beralasan dengan dalil lain[69];
ÙŠَسْØ£َÙ„ُونَÙƒَ Ù…َاذَا Ø£ُØِÙ„َّ Ù„َÙ‡ُÙ…ْ Ù‚ُÙ„ْ Ø£ُØِÙ„َّ Ù„َÙƒُÙ…ُ الطَّÙŠِّبَاتُ
Maksudnya: Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad): "Apakah (makanan) yang Dihalalkan bagi mereka?" bagi menjawabnya katakanlah: "Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik,
Jika Allah ingin maksudkan makanan yang telah dihalalkan, maka ayat ini tidak menjadi jawapan kepada persoalan.
Juga sesuatu yang dianggap jelik oleh Arab hukumnya haram. Berdasarkan firman Allah Taala;
ÙˆَÙŠُØَرِّÙ…ُ عَÙ„َÙŠْÙ‡ِÙ…ُ الْØ®َبَائِØ«َ
Maksudnya: dan mengharamkan kepada mereka Segala benda yang buruk;
Mereka yang diiktiraf dan diguna pakai untuk diterima tanggapan baik dan jeliknya sesuatu ialah bangsa Arab Hijaz yang tinggal di kota. Ini kerana Al-Quran mula-mula diturunkan kepada mereka dan mula-mula mendapat mendengar hadis Nabi, maka dirujuk setiap ucapan Al-Quran dan Sunah kepada adat dan uruf mereka tidak selain mereka. Tidak boleh menilai perasaan Penduduk Hijaz yang tinggal di kampung-kampung kerana disebabkan darurat atau kelaparan mereka makan apa sahaja yang mereka temui”.
4) Benda-benda Najis
5) Daging binatang buas yang berkaki empat dan juga burung
6) Haiwan jinak yang mempunyai kuku. Seumpama keldai
7) Haiwan-haiwan yang dituntut oleh syarak untuk membunuhnya
Ulat sagu/sago atau dinamakan ulat mulong atau ulat hambata. Ia tidak boleh dimakan kerana berdasarkan sebab ketiga yg disenaraikan, yakni jijik di sisi majoriti manusia. Perasaan jijik manusia juga perlu diambilkira. Ulat tersebut selepas itu akan bertukar menjadi kumbang pokok sagu yg berwarna hitam.
Para Fuqaha memberikan kaedah untuk menilai makanan yang diharamkan untuk dimakan oleh kaum Muslimin. Kaedah ini dikeluarkan daripada firman Allah dan sunah baginda Nabi ;
1) Makanan memberi mudarat kepada tubuh.
2) Memberi mudarat kepada akal.
3) Sesuatu yang jijik pada pertimbangan mereka yang sihat emosinya.
Berkata Ibn Qudamah: “Apa yang dikata elok oleh Arab maka ianya halal kerana firman Allah[68];
ÙˆَÙŠُØِÙ„ُّ Ù„َÙ‡ُÙ…ُ الطَّÙŠِّبَاتِ
Maksudnya: dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik
Iaitu apa yang dianggap baik dan elok oleh mereka selain daripada yang telah dihalalkan. Juga beralasan dengan dalil lain[69];
ÙŠَسْØ£َÙ„ُونَÙƒَ Ù…َاذَا Ø£ُØِÙ„َّ Ù„َÙ‡ُÙ…ْ Ù‚ُÙ„ْ Ø£ُØِÙ„َّ Ù„َÙƒُÙ…ُ الطَّÙŠِّبَاتُ
Maksudnya: Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad): "Apakah (makanan) yang Dihalalkan bagi mereka?" bagi menjawabnya katakanlah: "Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik,
Jika Allah ingin maksudkan makanan yang telah dihalalkan, maka ayat ini tidak menjadi jawapan kepada persoalan.
Juga sesuatu yang dianggap jelik oleh Arab hukumnya haram. Berdasarkan firman Allah Taala;
ÙˆَÙŠُØَرِّÙ…ُ عَÙ„َÙŠْÙ‡ِÙ…ُ الْØ®َبَائِØ«َ
Maksudnya: dan mengharamkan kepada mereka Segala benda yang buruk;
Mereka yang diiktiraf dan diguna pakai untuk diterima tanggapan baik dan jeliknya sesuatu ialah bangsa Arab Hijaz yang tinggal di kota. Ini kerana Al-Quran mula-mula diturunkan kepada mereka dan mula-mula mendapat mendengar hadis Nabi, maka dirujuk setiap ucapan Al-Quran dan Sunah kepada adat dan uruf mereka tidak selain mereka. Tidak boleh menilai perasaan Penduduk Hijaz yang tinggal di kampung-kampung kerana disebabkan darurat atau kelaparan mereka makan apa sahaja yang mereka temui”.
4) Benda-benda Najis
5) Daging binatang buas yang berkaki empat dan juga burung
6) Haiwan jinak yang mempunyai kuku. Seumpama keldai
7) Haiwan-haiwan yang dituntut oleh syarak untuk membunuhnya
Ulat sagu/sago atau dinamakan ulat mulong atau ulat hambata. Ia tidak boleh dimakan kerana berdasarkan sebab ketiga yg disenaraikan, yakni jijik di sisi majoriti manusia. Perasaan jijik manusia juga perlu diambilkira. Ulat tersebut selepas itu akan bertukar menjadi kumbang pokok sagu yg berwarna hitam.
Jadi kita ambil iktibar, walaupun kamu pengemar ulat ini .Silalah untuk berhenti. Untuk ketahui lebih lanjut entri yang menarik tentang Program Eksplorasi Rantaian Kasih (ERAT) 2.0 di Kampung papaga Sabah ? Tunggu entri seterusnya.
23 Ulasan
Baru akak tau hukum memakan ulat itu haram kecuali yg tak dpt dikenalpasti pd buah...iaitu yg tak dpt dipisahkan...haram tu kira berat hukumnya acik,kenapa masih ada warga serawak yg beragama islam tetap mkn ye acik?adakah mereka ini yg islam dr asal atau baru memeluk islam...?
Tq acik atas perkongsian ini...kalau halalpun akak tk akan makan tau acik....geliii...hehe
x pernah pegang n mkn
aah sudah dijelaskan sebelum ini, haram utk makannya
kat swak dipanggil ulat mulong
Ape pun, memang bg mazhab syafie ulat itu tak boleh dimakan. Sedih juge kat majalah 3 dulu die tak sebut pun tentang hukum tu bagi orang Islam.